FILMRECENSION: SEVERED WAYS – THE NORSE DISCOVERY OF AMERCIA

220px-Severed_Ways_poster

Severed Ways: The Norse Discovery of America är en historisk långfilm som berättar om två nordiska upptäcksresande män som kommer Nordamerika år 1007 e. kr. Den är skriven, regisserad och producerad av Tony Sten som också spelar en av huvudpersonerna. Filmen har dokumentära drag och är enbart filmad i befintligt ljus.

Trailer:

Severed Ways handlar om de två vikingarna Orn och Volnard som strandar i nordöstra Nordamerika efter en strid med urbefolkningen (skrälingar). De två männen rör sig norrut i hopp om att sluta samman med en expedition ledd av Leif Ericson. De tvingas överleva under enkla och svåra förhållanden och de gör att de börjar vända sig inåt och tänker tillbaka på deras tidigare liv. Orn (som spelas av Tony Stone) blickar tillbaka på hans barndomshem där hans kristna syster som begick självmord efter att hon blev tvingad efter att konvertera till Kristendomen. De fortsätter sin resa norrut och möter två kristna irländska munkar som har rymt från ett fångenskap. Munkarna har lyckats bygga upp en provisorisk kyrka som de två vikingarna bränner ner.

Genom att skildra de två unga männens liv ska 1000-talet skildras. Tony Sten lär ha sagt att han är den enda just nu levande amerikanska filmaren som klarar att skildra 1000-talets Nordiska historia. Fast en sak är säker: eftersom han är Amerikan kan Sten inte skildra vikingarnas liv. Att han inte kan berätta en historia ur vikingars perspektiv verkar han högst medveten om också.

Klipp från filmen:

Det var svårt att slita sig från filmen, som det är med bra äventyrsfilmer. Fast efter att ha sett en tredjedel av filmen började jag tröttna. Då var det inte så spännande längre. Gossarna som vuxit upp till unga män är lite för skickliga på allt, inget blir osäkert, jag vet att de klarar att vandra i iskyla i dagar trots blåsor på fötterna och de klarar att döda vilt.

Tyvärr blir det en berättelse med platta karaktärer. Visst, Tony Sten ärende är inte att gestalta människan. Det är i stället att beskriva idéerna, människan och samhället under 1000-talet. Ändå känns det hela konstruerat och alltför lättfärdigt som en vulgärpopulärhistorisk framställning. Det är på låtsas. Filmen är egentligen helt onödig. Författaren menar att motståndarna mot kristendomen drevs av girighet: ”En stor del av motståndet mot kristendomen i Norden berodde därför på att inflytelserika grupper av nordbor värnade sin lukrativa handel [med trälar], inte på grund av att den nya religionen ansågs främmande.”Det regissören fyller berättelsen med – den som skall bli Berättelsen om det stora århundradet – känns som en dramatiserad Wikipediaartikel.

Severed Ways är ren historieförfalskning och borde aldrig ha tillåtits att produceras som film. Det är ett skämt. För mig innebär kampen mot kristendomen och allt den representerar en månghundraårig frihetskamp mot denna religions kvävande förtryck. I samband med kvinnomordet i Knutby kom en hel del sanningar om kristendomens grundläggande kvinnosyn till ytan i media. Media upptäckte en sekt som länge funnits i Sverige utan att någon reagerat, en sekt med ursvenska medlemmar och urgammal kvinnosyn.

Jag vill personligen inte leva i ett samhälle som är byggt på falska idéer, oavsett om någon försvarar detta genom att kalla det för ”tradition”, ”seder och bruk”, ”våra fäders tro” eller något annat. Kanske har de flesta insett att det finns gränser för vad människor skulle uppfatta som realistiskt och verklighetsförankrat. Men detta verkar Tony Sten helt ha missat.