SAAB 340 – PASSAGERARFLYGPLANET

SAAB 340, en fullträff på den civila marknaden med ett svårslaget rekord i tillförlitlighet och bäst säljande 30-sätes-flygplan i världen genom tiderna. Den 25 januari 1983 flögs för första gången prototypen av SF-340. Vid spakarna satt chefprovflygaren Per Pelleberg och projektprovflygaren Eric Sjöberg.

I slutet av 70-talet började det bli oroligt på SAAB. Det hade börjat diskuteras om Viggen skulle bli det sista flygplanet som utvecklats och byggts av SAAB. Projektet B3LA hade lagts ner då det ansågs för dyrt och inte motsvarade kraven från Flygvapnet. SAAB sökte efter andra produkter och samarbeten inom den civila sektorn.

340-cockpit

Förarkabinen i en SAAB 340.

340-kabin

Typisk passagerarkabin SAAB 340.

Att bygga ett eget civilt flygplan hade legat och grott på SAAB, men en helt egen satsning på detta skulle bli både dyrt och osäkert. Detta ledde till att man fick igång ett samarbete med den amerikanska flygplanstillverkaren Fairchild. Målsättningen var att få 25 till 30% av marknaden i 30- till 35-sätes-segmentet. Tre år senare, 1983, flög SF-340 och blev certifierat för civilflygning 1984. 340 blev också det första flygplanet i världen att certifieras samtidigt i en gemensam process av elva nationer.

1987 kom nästa modell av 340 ut och det blev SAAB 340B. Då hade 159 plan av 340A byggts. Den nya modellen fick starkare motorer vilket innebar bättre prestanda i varmt klimat och på högt belägna flygplatser. Stjärtpartiet hade också byggts större och passagerarkabinen fick en väsentligt bättre ljudisolering. SAAB 340B började levereras 1989.

340B blev den mest sålda civila modellen, för det finns också några militära versioner av den. Svenska flygvapnet har anskaffat nio Saab 340 som där används som transportflygplan och bärare av en radarspaningsanläggning. Den senare är en version som kallas SAAB 340B AEW. Två av de fyra AEW planen har inte den stora antennen på ryggen hela tiden utan kan även användas som transportplan. Av de tre övriga används två som ren transport, bland annat till kungahuset, regering och andra dignitärer och är idag benämnt TP 100C. Ett plan används som rustningskontrollplan av Sverige, Tyskland och Storbritannien med beteckningen OS 100 (OS står för Open Skies).

340-Swedair

Swedair först i Sverige med SAAB 340.

Försäljningen gick länge strålande och SAAB kom ut med ytterligare en modell av 340 som blev kallad 340B Plus. Flygkroppen blev något förlängd och ytterligare hästkrafter stoppades i motorerna. Men så hände det som inte fick hända. En olycka med en helt annan typ, ett ATR 72 turbopropflygplan störtade i USA på grund av nedisning. Det blev hysteri bland flygpassagerare i USA då olyckan presenterades på ett sätt som fick passagerare att få intrycket av att turbopropflygplan skulle vara osäkrare än jetflygplan.

Detta medförde att luften gick ur den fina försäljningen av 340 i USA. I övriga världen gick försäljningen inte dåligt, men efter kollapsen i USA började lönsamheten med SAAB 340 gå utför och i oktober 1997 kom beskedet att tillverkningen skulle läggas ner.

Under sommaren 1999 tillverkades den allra sista SAAB 340. Det totala antalet tillverkade 340 ur alla modellerna blev 459 st inklusive 3 provflygplan. Av alla tillverkade 340 har 11 avskrivits efter olyckor, men endast tre av dessa olyckor har inneburit dödsfall av besättning och passagerare. Det flyger än idag över 400 SAAB 340 runt om i världen hos fler än 50 bolag. Svensk flygindustri kan inte bara tillverka militära flygplan utan även förstklassiga civila passagerarplan, vilket SAAB 340 har bevisat.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s