Det Nya Partiet presenterar sina riksdagskandidater: Johannes Nilsson, författare

10306258_10152418464211265_7137323600546933031_n

När fascismen gör sin historiska återkomst till riksdagar och regeringar runt omkring Europa, råder sorgligt nog en förlamande tystnad bland Svenska och Europeiska intellektuella. Som om kulturen vilar tryggt i någon slags kuvös, utan att behöva ta någon hänsyn sin bredare omgivning.

Jag har därför valt att ställa upp som riksdagskandidat för Det Nya Partiet, det enda politiska alternativ som både utgör en murbräcka mot det ruttnande politiska etablissemanget, och ett värn mot de nyfascister som hänsynslöst äter sig in dess murknande fundament.

Men kampen mot fascismen måste förstås föras på alla tänkbara fronter. Jag har därför börjat skriva på min stora svenska roman om Förintelsen, “Skyldig till skulden vi vägrade att se”. I korthet går den ut på att min farfar läser norrskensflamman år 1944, varpå han går till jobbet. Jag har länge burit historien vid mitt hjärta, men den senaste tidens grovt missvisande Hitler-filmer på youtube får mig till sist att lämna min inre exil och bryta denna skammens tystnad.

Fakta: Hitler dog 1945. Han kan alltså omöjligen haft några åsikter om vare sig sverigedemokrater eller nutida fotbollsmatcher. Denna okunskap upplever jag som mycket skrämmande.

Vän av handling kan förstås tycka at det vore betydligt mer intressant och relevant att jag skrev om mina morföräldrar, från Tyskland respektive Kroatien, som faktiskt upplevde Andra Världskriget på ett mer direkt vis än att läsa Norrskensflamman. Den åsikten visar dock bara att man fullständigt missförstått vad Förintelsen i grund och botten handlar om.

Som Historikern Henrik Arnstad så tydligt visat i sig eminenta forskning, är Förintelsen framförallt ett Svenskt dilemma. Många glömmer att Sverige på den tiden var något av en moralisk stormakt. När Palme talade, lyssnade man. Till och med Hitler. Vårt Ansvar var därför Stort. Vårt Svek desto Större.

Jag kommer även ställa ett antal förbjudna frågor, som: varför räddade inte Wallenberg och Bernadotte fler judar? Hade de räddar sex miljoner istället för ynka tusentalet, hade Förintelsen bevisligen förhindrat! Den som hävdar annat ombedes ta kurser i Historia, Etik och Logik!

Johannes Nilsson

Riksdagskandidat för NP och författare

Leave a Reply

